مصر

إصابة المخرج محمد دياب بـ متحور دلتا رغم حصوله على اللقاح 

أعلن المخرج والسيناريست، محمد دياب عن إصابته بالفيروس الجديد المتحور “دلتا” أثناء إقامته في ألمانيا رغم حصوله على المصل.

متحور دلتا 

وقال دياب عبر حسابه على “فيسبوك”، “بقالي أسبوعين عندي النسخة الجديدة من كوفيد (دلتا)، ورغم أني واخد الفاكسين، إلا إن الحماية من دلتا كانت محدودة في حالتي”.

وأضاف : أنا متأكد اني لو مكنتش واخد الفاكسين كانت حالتي هتبقي اسوأ بكتير بس الحقيقه ان الفاكسينز اللي اظهرت مناعه ضد المتغيرات الجديده هي الفاكسيينز صاحبه تكونولوجيا mRna فايزر و مودرنا.

 وتابع : “و النهاردة ألمانيا عايزه كل الناس تاخذ جرعه منشطه من فايزر أو مودرنا أياً كان التطعيم اللي خدوه في الاول”.

 وقال: “أنا حبيبت أحذر اللي واخد الفاكسين و فاكر انه مش محتاج ياخذ احتياطاته، الموضوع صعب، و أنا بعتبر نفسي من الناس اللي صحتها كويسه و اتبهدلت و لو جه لحد كبير في السن هيبقى اصعب بكتير”.

وحذر محمد دياب، الجميع من قوة الفيروس وطالبهم بعدم الاستهانة بالإجراءات الاحترازية، وقال :” أرجوكوا خدوا بالكوا من نفسكوا، متنسوش تدعولي و تدعوا لكل مريض”.

رابط التدوينة  (أول تدوينة فى صفحة محمد دياب)

وكان عادل خطاب، عضو اللجنة العليا للفيروسات التنفسية بوزارة التعليم العالي في مصر، قال إن مصر لم ترصد، حتى الآن، أي حالات مصابة بمتحور “دلتا” .

لكنه توقع ظهوره خلال الأشهر القادمة في مصر.

وأضاف: ” أن معدل العدوى بسلالة “دلتا” أعلى بأكثر من 50% من معدل العدوى بسلالة “ألفا”، وهي السلالة المنتشرة في مصر، خلال الفترة القليلة الماضية”.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى