مصر

السيسي: الزيادة السكانية هي سبب الديون

زعم الرئيس عبد الفتاح السيسي أن الزيادة السكانية هي سبب الديون التي أغرق البلاد فيها بشكل غير مسبوق، وضاعفها 3 مرات خلال 8 سنوات من حكمه.

زيادة الديون

وقال السيسي خلال الاحتفال بتطوير ميناء الإسكندرية البحري، إن الدولة كانت قد اتخذت قرارًا بالحفاظ على عدم زيادة الدين العام، ولكن بسبب الزيادة السكانية المستمرة لم تتحقق هذه النتائج.

 وأضاف في كلمته أن قرارًا اتُخذ عام 2005، بالحفاظ على الدين العام للدولة، لم تكن نتائجه مناسبة في ظل نمو سكاني وحجم طلب على العمل والتشغيل.

 كما أكد السيسي بعدم السماح بدخول أي بضائع إلا طبقًا للمعايير الأوروبية، وذلك بدءًا من مارس 2022.

 وتابع: «مش هنقبل إن أي حاجة تخش، أي حد يستورد أي حاجة يبيعها للناس تشتغل أسبوع أو شهر وتترمي لأ مش هيحصل، احنا هندخل كل البضائع اللى هتخش البلد طبقًا للمعايير زي الدول المحترمة مبتشتغل».

القصور الرئاسية

وحفر السيسي تفريعة قناة السويس التي تكلفت 8 مليارات دولار، فى زمن قياسي بضعف التكلفة، و بلا جدوى اقتصادية، و عاصمة إدارية جديدة للأغنياء، و قصور رئاسية فى ارقى مناطق البلاد، ومنح  معظم اقتصاد البلاد للجيش، على حساب القطاعين العام والخاص.

وكان السيسي قد قال في 3 أغسطس الماضي، على هامش افتتاح مدينة الأغذية بالسادات : “ربنا أمرنا بالتفكر والتدبر، ونأخد بأسباب الدنيا، طفل واحد جيد ولّا 3 أو 4 أطفال بظروف صعبة، لما نتكلم على 8 ملايين طالب عندهم أنيميا ده معناه إنهم بياكلوا غلط، ولما نقول 1.2 مليون طالب عندهم تقزم، يعني عندهم مشكلة”.

وأكد السيسي: “بنتكلم في موضوع تحسين الإنجاب في مصر اللي هو تحدي كبير في مصر، التعدي على الأراضي الزراعية اللي شوفته وأنا جاي سببه الزيادة السكانية.. يا ترى إحنا محتاجين نزيد بنفس النمو السكاني ده ولا لأ؟”.

 الزيادة السكانية

وتابع: “إحنا من 2010 لغاية دلوقتي زدنا 20 مليون، ده معناه زيادة الأسعار عشان الطلب زايد، بالطريقة اللي ماشيين بيها في النمو السكاني، صدقوني كل الجهد- وده مش مَنّ- إن استمرار هذا الشكل، وتكراري معناه تسجيل خطورته وأهميته، مش إحنا بس في الحكومة نهتم بيه، لأ، كلنا”.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى