مصر

السيسي يتعهد برفع الدعم .. ويقول: ربنا اللي جابني للكرسي

تعهد الرئيس عبد الفتاح السيسي برفع الدعم عن الخبز مجدداً، وأسماه هذه المرة بالتنظيم.

رفع الدعم

وقال فى افتتاح عدة مشروعات فى مدينة بدر بالتزامن مع الذكرى الثامنة لفضه ميدان رابعة وقتله بين 1000 و3000 من المدنيين السلميين، إن تكلفة تطوير الريف لا تتجاوز ثلث تكلفة الدعم، موضحا أن “الدعم فقط 3 تريليونات جنيه وتطوير الريف وتحويله لحاجة تانية هياخد ثلث الثمن ده”، بحسب زعمه.

وأضاف السيسي: “أنا مش هلغي الدعم لكن هنعيد تنظيمه وأنا بتصدى للقضايا زي ما تصديت لغيرها، ولازم أرتب ورق البلد دي عشان تبقى دولة ذات شأن”.

وتابع: “كل الناس تستقبل كلامي إني باختار الطريق الصعب أوي، لو اخترت الطريق السهل كنت سبت الغلابة كدا وكنت زودت الدعم والتموين وخلاص، وبقول مكلش وأعيش بالشكل الآدمي المحترم اللي بنتكلم فيه وبتكلم في قضايا مصر عليها، مش عشان وجهة نظر.. “..

وزعم السيسي 66 عاماً، أنه عاش 50 سنة يدرس قضايا مصر، ويتساءل ليه البلد دي كدا؟ ولازم البلد تتغير وأهلها يعيشوا وبجيب أمثلة وأختار التوقيات اللى بكلم فيها الناس”، بحسب زعمه.

وأضاف السيسي:” الدكتور مصطفى لما بيقول في عام 1900 كنا حوالي 9 ملايين وبعد 100 سنة بقينا أكثر من 100 مليون.. النمو السكاني اللي فوق طاقة البلد يؤدي إلى تدمير الدولة أو كاد يؤدي إلى تدمير الدولة في 2011″.

ربنا اللي جابني للكرسي

وتابع السيسي: “محدش بيجيب حد ومحدش بيمشي حد، ربنا اللي جابني للكرسي وهو اللي هيمشيني” وادعى أن تمويل العاصمة الإدارية من خارج الموازنة العامة للدولة، علماً أن جميع مشروعاتها ممولة بقروض خارجية، تُسدد أقساطها وفوائدها السنوية من أموال موازنة الدولة.

وقال أنه يهدف فى كل قراراته لرضى الله ولا يهمه رضا أحد.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى