أخبارمصر

السيسي يهاجم دراسات الجدوى : مضيعة للوقت

هاجم الرئيس عبد الفتاح السيسي مجدداً دراسات الجدوى و اعتبرها مضيعة للوقت.

 دراسات الجدوى

وفشلت كل مشاريع السيسي بسبب اعتمادها على أفكار اعتباطية دون دراسات جدوى.

وزعم السيسي، أن هناك مشروعات تخص منتجات أو مستلزمات إنتاج لا تحتاج إلى دراسات الجدوي، متسائلا: “محتاج تعمل دراسة الجدوى لموضوع مهم ليه؟!.. لما طرحنا مشروعات في قائمة عن منتجات ومستلزمات إنتاج بتاخدها مصر من بره بقالها سنين.. القائمة موجودة في وزارة التجارة ووزارة المالية وتضم 150 منتجا،وهناك دراسات جدوى لا تحتاج وقتا طويلا وما فيش وقت نضيعه”.

 وأضاف السيسي، خلال كلمته في افتتاح الملتقى الأول للصناعة :”مقدرش أقولك مش تعمل دراسة جدوى للموضوع يكون محسوب.. لما أعمل مشروع أكون عارف أبعاده والسوق بتاعه إيه.. هل محتاج متخصصين؟.. واشوف فرصة للنجاح قبل تنفيذه.. دي مشروعات مستلزمات إنتاج و منتجات السوق المصري مش محتاجه دراسة جدوى”.

السيسي

وتابع السيسي: “لما نتكلم عن تصنيع إطارات السيارات.. ممكن يقولك فيه اعتبارات قد لا تكون واضحة في تكلفة الإنتاج والمنتج بتاعي بالمقارنة مع صودا العيش.. طب إزاي؟!.. والهدف لكل الحاضرين والموجودين هنا من رجال الصناعة.. مش بقي عندنا وقت نفقده في الدراسات.. في الموضوعات المحسومة.. أنت تفتكر حد هياخد طاقة أرخص سواء غاز أو كهرباء.. طب لو هقول السعر بتاع الكهرباء وفق السعر العادي قد اللى بيدفع قد يصل إلى 10 مرات.. إحنا حريصين على الاستقرار.. انتوا بتضيعوا وقت كتير أوي وفرصة كبيرة جدا.. أتصور أن أي تحدي عندنا في مصر وخلال السنين اللى فاتت بيولد فرصة.. التحدي بيولد فرصة.. مش عقبة.. والأزمة بتولد فرصة”.

وفى تعليقه على كلمة السيسي قال الإعلامي جمال سلطان:

السيسي : لو رفعنا دعم الكهرباء لارتفعت أسعارها ١٠ مرات ، ورئيس الوزراء مصطفى مدبولي يصحح له : ٥ فقط يا ريس ـ قعدات قهاوي !

وأضاف الإعلامي مسعد البربري:

دراسات جدوى !! وبتقولها قدامي كمان !! أنا ما بحبش السيرة دي خالص .. إنت تعمل مشروعك على طول ب “الفكاكه” كده زي ما إحنا مشغلين البلد كلها بقالنا 9 سنين..

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى