مصر

تعليق د.هبة قطب على أزمة المايوه البوركيني لابنتها : هي حره

علقت د.هبة قطب، استشاري العلاقات الأسرية، على واقعة أزمة ( المايوه البوركيني ) لابنتها، ومنعها من نزول حمام سباحة في أحد نوادي الكمباوندات بالجيزة.

أزمة ( المايوه البوركيني )

وقالت قطب إنها توافق ابنتها ليس من باب الصواب أو الخطأ، لكن من كونها لها الحق في اختيار ما تعتقده وتراه مناسبا لنفسها.

وأضافت هبة قطب في تصريحات صحفية : ” اوافقها مش من باب الصح والغلط، احنا بيت ليبرالي، لدي بنت محجبة واتنين لأ، هي حرة في الحجاب”.

وتابعت هبة قطب: “نفسنا محدش يتدخل ف حرية حد، بنتي كبرت ف نادي واختارت تلبس كده وجابت مايوهات غالية وكويسة، المنع فيه مشكلة نفسية للمراهقين، طبعا بنتي مش مراهقة، لكن الموضوع مؤثر جداً، الموضوع بادئ من بدري”.

هبة قطب

وأوضحت استشاري العلاقات الأسرية أن إبنتها كانت تعيش في كندا واختارت وهذا حقها.

وتساءلت:  إزاي أطلب منها تحب بلدها وهي بتتعامل بعنصرية ومهمشة؟؟ 

وتابعت : هي بره اتعلمت واتربت على احترام القانون لأنه الفيصل، هي حرة ما لم تضر، المايوه بقى موديله إيه، مش دي القصة .

وأضافت هبة قطب: “حسيت بقهر شديد، اللوائح تعارض الدستور بشأن الحريات الشخصية، رغم أنها لا تتعدى على حرية أحد، كل واحد حر، محدش يحكم على حد بالطريقة دي، ده اللي اتعلمته بره”.

فيما قالت دينا إبنة هبة قطب : إنها تشعر بخيبة أمل وصدمة جراء ما تعرضت له.

كانت إحدى الفتيات المقيمة فى كندا، وتُدعى دينا هشام – تم الكشف لاحقاً أنها إبنة د. هبة قطب – قد  جدلاً واسعاً عبر مواقع التواصل الاجتماعي، عقب تداول مقطع فيديو خاص بها، شاركت به من خلال بث مباشر عبر موقع تبادل الصور والفيديوهات إنستجرام، كشفت فيه عن منعها من نزول حمام السباحة بالبوركيني.

وأوضحت أنا عايشة في كندا 10 سنين عمري ما حسيت إني مش مقبولة أو في ضغط وبقالي هنا سنة بس، عادي نشرب نقلع أوكيه ونتكلم لغات تمام، لكن نختار نلبس إيه ولا نعمل إيه لأ، ليه القهر ده، عاوزين تضغطوا علينا لحد ما نقلع ؟؟

وتساءلت الفتاة التي بدا شعرها مكشوفاً، عن اعتقال فتيات تيك توك بمزاعم حماية قيم الاسرة، خاصة  إذا كان لا يسمح للأسر إلا بالنزول بالبكيني فقط، بينما بالبوركيني لأ

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى