مصر

بالتفاصيل: سيدة تتهم مرشح برلماني بالتحرش بها في مول بالتجمع الخامس

اتهمت سيدة مصرية، الأربعاء، مرشح مجلس النواب “سامي عماشة”، بالتحرش بها والإعتداء على زوجها بالضرب، في مول 7 Stars بالتجمع الخامس.

وقالت السيدة عبر صفحتها الشخصية على الفيسبوك، أنها قامت بعمل محضر في النيابة العامة ضده.

وتابعت: “بالصدفة طلع مرشح مجلس شعب اسمه “سامي صابر عبد الوهاب”، شهرته سامي عماشة، وعمره 51 سنة، وبيدعي اني زي بناته ومستحيل يكون صدر منه فعل يضايقني”.

تفاصيل الواقعة

وأضافت السيدة: “الواقعة حصلت في مول 7 Stars، في التجمع الخامس حوالي الساعة 8 م وتبعها واقعة إعتداء بالضرب على نبيه (جوزي) من المتحرش… وده مسجل في الكاميرات اللي طلبنا تفريغها وأفراد الأمن شاهدين على واقعة الاعتداء وبعض العاملين بالمكان”.

وتابعت قائلة: “بعدها خرجنا من المول وقررنا نطلب النجدة والشخص المشكو في حقه كان جوا المكان مخرجش طبعًا.. ناس كتير حاولوا إقناعنا بالتنازل ومسامحته لأنه راجل كبير وعيب وخلاص بس ده قابلته بهجوم ومنعتهم من التدخل وفرض وصاية عليا ونصيحتي بشئ لأنه من الوقاحة التدخل في رد فعل مؤذي ليا”.

وزادت: “بعدها اتفاجئنا انه خرج من المول وبعد عن المكان فا بديهي اني أحاول احفظ حقي وبالتبعية حق نبيه اللي وقع اعتداء عليه! فا طلبت منه يصوره لحفظ حقوقنا. لما اكتشف انه بيتصور اتحرك بسرعة جدا وجه يمشي ورايا بسرعة جدا وفتح كاميرا الموبايل بتاعه وابتدي يصورني وانا وقتها كنت بمد ومش حابة احس اني منتهكة بالشكل ده ولفيت ضهري وسط ده كله الناس بتتفرج ومحدش حاول يوقفه أو يمنعه. نبيه حاول يمنعه”.

واستطردت بالقول: “بعدها اختفي من قدامنا.. وجالنا أمين شرطة من قسم التجمع الخامس وقالنا طب هساعدكم ازاي وهو هرب.. وقال نصًا “أنا عايز جثة”.. قولتله يعني ايه مطلوب مني اي حد يتحرش بيا اطلب بطاقته واقوله بعد اذنك هعملك محضر ومحتاجة بياناتك!… قالي طب اتفضلي يا أستاذة على القسم وأخذنا تاكسي وتحركنا أثناء كتابة المحضر ظهر الشخص المتحرش/المعتدِ (المشكو في حقه) وكان جاي يعمل محضر تعدي نبيه”.

محاولات ضغط

وأكدت السيدة أنه تم الضغط عليها بكل الطرق للتنازل والتصالح، ولكنها رفضت، مشيرًة إلى أن أطراف من معارف المرشح النيابي حاولوا إقناعها بالتصالح، وإقناع زوجها.. ولكن زوجها رد عليهم قائلًا: “ده حقها وهي حرة وأنا مش هقدر أتدخل في ده”.

وتابعت بالقول: “(امبارح) روحنا نيابة التجمع الخامس الساعة 9 ص في حضور المحامين، ووكيل النيابة.. تم سؤالي كمجني عليا في واقعة التحرش.. وتم سؤال نبيه كمجني عليه في واقعة الاعتداء… وبعدها تم التحقيق مع الجاني”.

وأوضحت السيدة أن النيابة وجهت لمرشح مجلس النواب المتحرش، تهم: “التحرش – ارتكاب فعل فاضح في مكان عام – الإعتداء – إتلاف”.

كما اتهمت النيابة زوجها بـ”التعدي علي المتحرش وسبه وقذفه”.

وأشارت السيدة أن قرار النيابة صدر بالتحفظ على زوجها “نبيه”، والمرشح المتحرش “سامي عماشة”، وإخلاء سبيلهم بكفالة مالية.

واختتمت السيدة حديثها بالقول: “احنا مش هنتنازل.. ومكملين.. ونتمني أن الإجراءات تمشي في مسارها الصحيح دون مماطلة أو تهاون احنا عايزين حقنا مش أكتر”.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى