سوشيالمصر

#مش_من_جيبك يتصدر الترند بعد مؤتمر السيسي فى قنا: عزبة أبوكم

تصدر هاشتاج #مش_من_جيبك  قائمة الترند على منصات التواصل الإجتماعي، للأعلى تداولاً فى مصر بعد نبرة حديث السيسي الاستعلائية تجاه الشعب أثناء افتتاح بعض المشروعات فى قنا.

#مش_من_جيبك 

ويخاطب السيسي قائد انقلاب 2013 المصريين وكأنهم مجموعة من الرعاع يقتاتون على المساعدات الحكومية رغم إلغاء حكومته الدعم.

وربط السيسي مؤخراً بين إلغاء الدعم التمويني والزواج وطالب الشباب الاختيار بين الاثنين، رغم أن دعم الفرد لا يتجاوز 50 جنيهاً شهرياً (ما يقارب 3 دولارات) .

إلغاء الدعم

كما طالب بإلغاء دعم الخبز، وسط تحذيرات أمنية من إقدامه على تلك الخطوة.

ودشن نشطاء التواصل الإجتماعي هاشتاج #مش_من_جيبك للرد على مزاعم السيسي فى المؤتمر الذي أعطى صورة سلبية عن كيفية إدارة البلاد، وكأنها عزبة مملوكة له والجيش.

وتعاني مصر من أزمات اقتصادية وتعيش على الاقتراض الخارجي بسبب توسع السيسي فى بناء القصور الرئاسية والمشروعات عديمة الجدوى الإقتصادية بهدف البروباجندا.

وقالت إحدى المغردات : مصر مليانه خير بترول وغاز طبيعي ومعادن ومحاجر واثار والشعب مش شايف منها حاجة كله رايح في جيب بلحة وكلابه #مش_من_جيبك

وأضاف أحمد بكري: أول حاجه هطلبها من العفريت اللي هيطلعلي من المصباح هو انه يرجعني ٧٠ سنه للوراء .. عشان اروح ابلغ

الملك فاروق على مكان الضباط الأحرار .

عزبة أبوكم

وتابعت شروق المصري: حراميه بيخدمو على بعض لسرقة أموال الشعب كامل الوزيره. يافندم يرد #السيسي لا علشان نلم فلوس من الشعب الاهبل اللي بيدفع و شخلل علشان تعدي #مش_من_جيبك

وقال سلامة سلامه: يعنى هتفرق على الناس ولا على مستشارينك إللى واكلها والعه يكون فى عونك #مش_من_جيبك

وتابعت سمسة: السيسي بيتمنن عالناس وكانه بيدفع من جيبه ، وهو اصلا ناهب وسارق البلد ومص دم الشعب وهو كان اصلا كحيان #مش_من_جيبك

https://twitter.com/smsma_cat/status/1474777267251339267

وقال أحمد عمر : عزبة أبوكم..

وأضاف د/ مصطفى جاويش: #السيسى اليوم يدير حلقة لبيع البطيخ … الكوبرى الواحد ٣ مليار جنيه !! طيب نخليهم ٢.٥ مليار ، طيب خد ٢٥% والباقى بعدين كده ، وبالأمر المباشر وبدون آية ضوابط، المهم ان الفريق كامل الوزير عنده شركة خاصة اسمها “النيل”شغالة فى الكبارى. الحوار كاشف فاضح للعشوائية والفساد..

https://twitter.com/drmgaweesh/status/1474885072662761474

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى